Wat zijn opportuniteitskosten?

Wat zijn opportuniteitskosten door Tony de Bree

Goedemorgen,

een van de dingen die me dagelijks opvalt is het feit dat veel startende ondernemers, maar ook actieve ondernemers, relevante basiskennis ontberen bij het starten van een onderneming, het laten vliegen van hun bedrijf en de juiste keuzes maken om hun bedrijf een crisis te laten overleven.

Dus daarom vandaag het tweede blog uit de serie ‘Economie voor beginners’  en ‘Bedrijfsfinanciering 2.0’ .

Wat zijn opportuniteitskosten?

In de micro-economie zijn opportuniteitskosten of alternatieve kosten het verlies van potentiële winst uitgedrukt in tijd, energie en geld uit andere alternatieven wanneer een bepaald alternatief wordt gekozen boven de andere. Simpel gezegd, opportuniteitskosten zijn het verlies van het voordeel dat had kunnen worden genoten als een bepaalde keuze niet was gemaakt en je een andere keuze had gemaakt.

Je kunt bv een huis huren, maar je kunt het ook kopen. En daar weer verschillende vormen van financiering voor kiezen. Of je kunt als overheid in kansloze bedrijven investeren of in levensvatbare bedrijven.

Lees:  ‘Wat is een substituut?’, ‘Wat is een digitaal product?’, ‘Succesvol ondernemen in de betekeniseconomie in 2021?’ & ”Wat is persoonlijk right-skilling?’

Hulp nodig met jouw overlevingsplan en/of ondernemingsplan?

Wil je meer weten over hoe je kunt overleven en online geld kunnen verdienen vanuit huis met bv een virtuele eenmanszaak, email dan via dit formulier je mobiele nummer en de link naar je linkedin-profiel. Dan maken we direct een afspraak voor een online intakegesprek.

About the Author: Tony de Bree

Tony de Bree werkte 26 jaar in de financiële dienstverlening en maakte stap voor stap de transitie van manager naar succesvol ondernemer. Vanaf 2011 verdiende hij vanuit huis online geld met zijn ‘online plan b’ naast zijn vaste baan. In 2011 werd hij zelfstandig hybride ondernemer. Sinds het begin van de Covid-19 crisis helpt Tony corporates, startups, scaleups en ondernemingsraden 'on demand' om te overleven en te 'groeien zonder te groeien' in de betekeniseconomie.

You might like

1 Comment

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

NU KUN JE ME GEMAKKELIJK BEREIKEN ...

Hé, het is Tony hier. Wil je mij bereiken en vragen stellen? Gebruik de volgende sociale links en e-mailadres:

Social Media

Neem contact op