Je eerste boek schrijven.
Druk met social storytelling met o.a posts op LinkedIn en met het schrijven aan drie nieuwe e-books om studenten van Management of IT van Windesheim te helpen om succesvol een ICT-startup op te richten.
Je eerste boek schrijven.
Veel mensen willen graag ooit een boek schrijven. En die vragen mij dan hoe ik dat doe en gedaan heb, soms wel 2 boeken in 1 jaar zoals in 2014 en vorig jaar ‘Groeien zonder te groeien’, in combinatie met een Engels eBook en heel veel blogs en columns op mijn eigen sites en sites van derden.
Dus daarom zal ik in een aantal blogs persoonlijke ervaringen met je delen. Hopelijk heb je er wat aan.
Hier het eerste blog in de serie ‘boeken schrijven voor beginners’
De eerste vraag die je jezelf moet stellen is:
1. Waarom wil ik een boek schrijven?
Dat lijkt een eenvoudige vraag, maar dat is niet zo. Uitgevers willen graag dat je een bestseller schrijft. dat je bv nr 1 wordt op managementboek.nl. andere mensen willen een bestseller schrijven om hun ego te strelen.
Mijn eerste ‘echte boek’, ‘Dagboek van een bankier. De dagelijkse werkeleijkheid achter de prooi’, een bundel met persoonlijke, waargebeurde verhalen tussen 1985 en 2011, schreef ik omdat ik het eigen ervaring oneens was met de manier waarop Jeroen Smit Groenink tot zondebok had gemaakt voor alle problemen bij ABN Amro. Dat was inhoudelijk en feitelijk onjuist. Hoe ik dat wist? Omdat ik er zelf bij was geweest. Zie het plaatje boven dit blog.
Vervolgens heb ik een corporate managementboek geschreven over hoe je als corporate snel klein kon worden met ICT, ‘Dinosaurier of krokodil. De toekomst van managen, organiseren en samenwerken’.
De andere boeken die ik heb geschreven zijn doeboeken voor en door ondernemers. Ik wil zoveel mogelijk mensen helpen hun eigen broek op te houden, hun eigen rekeningen te kunnen betalen en met tegenslagen om te gaan. Zeker in deze crisis.
‘Ik geef mensen geen vis, ik geef ze een hengel en leer ze vissen’.
Meer: ‘Boeken schrijven voor beginners’ & ‘Digital Marketing tips voor auteurs’.
2. Wie wil ik waarom bereiken?
Veel managementboeken worden vooral geschreven voor mensen uit de corporate & grote organisatiewereld zoals bij de Overheid: die moeten slank en wendbaar worden. Vandaar ‘Lean’ en ‘Agile’. De reden daarvoor is heel simpel: die mensen of die bedrijven zijn de grootste klanten van wat ik de ‘groeien-moet industrie’ noem.
Het probleem daarvan is dat er enorm veel boeken in die categorie uitkomen, dus de concurrentie is enorm.
Bovendien is het publiek van mensen dat boeken bij bv managementboek.nl koopt een speciaal publiek. Veel mensen die mijn boeken kopen, kopen die boeken inderdaad ook bij managementboek.nl, maar afhankelijk van het onderwerp juist veel bij Bol.com en ook heel veel bij lokale boekwinkels.
Dus net als bij iedere dienst of bij ieder product, dien je je te richten of hoe je welk publiek wilt bereiken en waar ze je product of dienst af gaan nemen.
Wat veel beter is, is boeken schrijven voor zogenaamde ‘billion dollar niches’. Wat dat zijn, leg ik je later uit.
Zo dat was het eerste blog uit de nieuwe serie blogs over ‘Boeken schrijven’. Hopelijk heb je er iets aan gehad? Als je me persoonlijke vragen wilt stellen, doe dat gerust door me op de contactpagina je vraag te sturen. Ok?
Tot snel,
Tony