Komt er een onvoorziene golf van ontslagen in marketing door ChatGPT?
Op afdelingsniveau binnen organisaties zijn werknemers in de productmanagement- en klantenserviceafdelingen twee keer meer geneigd zich zorgen te maken over hun baan dan marketeers, maar de vaardigheden en dus de banen van marketeers zijn in tegenstelling tot wat ze zelf denken, het meest in gevaar op de arbeidsmarkt door ChatGPT, andere OpenAI modellen en andere AI content generators.
Hoewel werkgevers mogelijk ervaren ChatGPT-consultants inhuren voordat ze hun definitieve beslissingen nemen over de invoering van ChatGPT en andere chatbots binnen de organisatie,, laat recent onderzoek zien dat 51% van de werkgevers die overwegen om het aantal medewerkers te verminderen met generatieve AI op basis van ChatGPT dat zullen doen in hun marketing- en PR-afdelingen.
Komt er een onvoorziene golf van ontslagen in marketing? Ja dus.
Komt er een onvoorziene golf van ontslagen in de marketing door AI en vooral door ChatGPT? Daar ziet het wel naar uit. Slechts een kwart van de werknemers in die afdelingen ziet een verminderd aantal medewerkers in hun organisatie.
Dus stel snel een relevant persoonlijk ontwikkelingsplan met jouw persoonlijke right-skillingplan. dat kun je snel met dit nieuwe ‘doe-het-zelf-pakket’ management eBook pakket doen:
Meer: De grote AI-ontslaggolf, ChatGPT en de arbeidsmarkt & ChatGPT prompt engineering
Hoewel werknemers en werkgevers verschillende meningen hebben over de kansen op werk die kunnen worden beïnvloed door generatieve AI, zijn taalmodellen zoals ChatGPT in verschillende vormen wijdverbreid geadopteerd, en beide groepen die werden ondervraagd zijn het erover eens dat ChatGPT veel mogelijkheden heeft in het genereren van marketing content in veel verschillende vormen vanwege zijn mogelijkheden voor natuurlijke taalverwerking inclusief vertalingen.
Maar voorlopig hebben veel marketingmedewerkers in vooral grote bedrijven zo te zien nog niet begrepen hoeveel werkgevers van plan zijn om kunstmatige intelligentie te gebruiken inclusief mogelijk hun eigen werkgever en wat dat mogelijk betekent voor hun de toekomst van hun eigen werk.
In het zwartste scenario, wil 43% van de werkgevers ChatGPT of Open-AI gebaseerde Ai tools gaan gebruiken in hun marketing, communicatie en PR activiteiten om AI-gegenereerde content te maken, zoals een blogposts, social media-onderschriften, enz..
In vergelijking met 36% van de werknemers die ChatGPT zien als een rol hulpmiddel bij hun eigen werk.
Maak een afspraak.
Maak snel een belafspraak als je wilt leren hoe jij met ChapGPT als marketeer bij een bedrijf of als zelfstandige ChatGPT en andere chatbots met behulp van prompts AI gedreven content kunt leren genereren. Bel me dan nu op 06-3487806 of nog beter, what’s app me eerst even, ok? Dan spreken we direct af.
Je kunt me ook hier een email sturen of een pm via LinkedIn als je dat liever wilt natuurlijk.
Later.
Tony de Bree
p.s. De foto boven dit blog is een van de voorbeelden van AI genereerde afbeeldingen met o.a. Midjourney en Dall-E of daarop gebaseerde zogenaame ‘AI content generators’. als onderdeel van mijn eigen nieuwe AI gedreven business model en AI gedreven verdienmodel.
p.p.s.
Laten we contact maken op LinkedIn en volg me op Instagram en op Twitter in het Nederlands: @2urigewerkdag, @wordpresszzpers en @dagboekbankier.