Om een succesvol online bedrijf vanuit huis te runnen, zijn er bepaalde dingen die je wel eerst goed moet regelen. Je moet 1) een gedeelte van je huis inrichten als kantoor, als werkplek, 2) kantooruren instellen en 3) jezelf de juiste mindset aanleren om ‘je eigen CEO’ te worden.
Hoewel online starten en vooral online geld verdienen vanuit huis een droom is die duizenden mensen al hadden voordat de Coronacrisis uitbrak, is het in de praktijk allemaal niet zo gemakkelijk als veel gurus je willen doen geloven. Hier is een aantal van mijn persoonlijke tips.
- Maak van een gedeelte van je huis je online bedrijfskantoor.
Dit is belangrijk omdat je je gezinsleven en je online bedrijf moet scheiden. Als je in je zakelijke kantoor zit, kun je gemakkelijker te overgang maken naar ‘werken’ en ‘online geld verdienen’.
Kies een rustige plek in je huis uit, zodat je niet gestoord wordt. Zorg er ook voor dat het groot genoeg is voor alle kantoorapparatuur die je nodig hebt. Inclusief je computer, printer, telefoon, videoapparatuur, whiteboard en opslagruimte.
Probeer indien mogelijk een zakelijke computer te hebben en gebruik je gezinscomputer niet voor je online bedrijf. Nogmaals, dit helpt je om je priveleven en je online bedrijf gescheiden te houden. Bovendien hoef je je geen zorgen te maken dat je kinderen de computer nodig hebben terwijl jij aan het werk bent met online starten en online groeien en schalen.
In het begin heb je misschien niet al het geld dat je nodig hebt om al je apparatuur te kopen. Dat is prima, zorg dat je een lijst hebt met items, een checklist, die je nodig hebt en werk eraan om ze aan te schaffen als je daar het geld voor hebt. Het is ook nuttig om ze in volgorde van prioriteit te vermelden.
Je zult bijvoorbeeld merken dat het hebben van een whiteboard belangrijker is dan het kopen van een nieuwe webcam. Je lijst met items die je wilt aanschaffen is afhankelijk van je online businessmodel en je online verdienmodel.
Lees ook: ‘‘Wat is het Starter Model Canvas©‘, ‘Wat is een virtuele eenmanszaak?’ & ‘Bedrijfsfinanciering’
2. Bepaal je werktijden en je kantooruren.
Zodra je je werkruimte klaar hebt, is je volgende stap om je werktijden vast te stellen en je kantooruren (wanneer je beschikbaar bent voor klanten). Dat eerste is heel belangrijk, zeker als je voordat je online ging starten uit een vaste baan komt. kunt uw uren altijd indien nodig wijzigen, maar u wilt een vast aantal uren per dag of week als doel hebben. Dit zal je helpen je online bedrijf slim te laten groeien en schalen met je virtuele eenmanszaak bv en zo voldoende inkomen te genereren met je online verdienmodel.
Onthoud dat je niet 5 of 6 uur aaneengesloten hoeft te werken. Als je jonge kinderen hebt bijvoorbeeld, kan het gemakkelijker en vooral praktischer zijn om de dag op te splitsen in 2 of 3 kortere segmenten.
Probeer een paar scenario’s uit en kijk met welk scenario jij persoonlijk productiever kunt zijn. Eerder opstaan of werken nadat de kinderen in bed liggen, is misschien beter. Ik sta zelf altijd heel vroeg op terwijl mijn vrouw juist ‘s avonds en ‘s nachts lang doorwerkt.
3. Stel richtlijnen op.
Als je online gaat starten vanuit huis, is het belangrijk dat je voor jezelf en eventueel voor anderen in huis richtlijnen opstelt. Die richtlijnen structureren je dag en bepalen bovendien de spelregels voor jezelf en eventueel andere huisgenoten. Je kunt bijvoorbeeld afspreken dat als de deur gesloten is, je niet gestort mag worden, je kunt een huisagenda invullen en bijhouden en je kunt afspreken om om 12.00 uur te lunchen. Door richtlijnen voor je online bedrijf op te stellen, krijg je een zakelijke mindset die je zal helpen productiever te zijn en resultaten te zien.
Meer weten over online starten vanuit huis?
Weten hoe jij online kunt starten vanuit huis? Klik dan op thuiswerken.
Best regards,
Tony de Bree