7 relevante digitale trends voor ondernemers in 2022

7 relevante digitale trends voor ondernemers in 2022.

Er is op LinkedIn veel aandacht voor ‘corporate’ digitale trends voor 2022 door bedrijven als Forrester, Gartner, de bekende management consulting bureaus en de grote accountantsbureaus. Maar heb je daar als starter of als actieve zelfstandige ondernemer nu zo veel aan? Het antwoord is nee.

Om eerlijk te zijn ben ik persoonlijk als zzp’er, as zelfstandig ondernemer helemaal niet geïnteresseerd in wat deze grote zakelijke trendwatchers zeggen. Waarom niet? Omdat 1) ze zich richten op digitale trends in de wereld van grote corporates en andere grote organisaties en 2) wat zij zien als ‘corporate’ digitale trends is voor jou als zelfstandig ondernemer en voor mijn meeste klanten niet relevant.

Sinds 2000 heb ik geleerd om als hybride ondernemer naast mijn vaste baan bij ABN Amro online geld te verdienen vanuit huis en sinds 2011 fulltime met mijn virtuele eenmanszaak …… en ik vind het geweldig.

Vanuit het perspectief van een zzp’er, online starter, offline starter of actieve zelfstandige ondernemer zijn dit de belangrijkste digitale trends voor 2022.

1. Thuiswerken.

Zelf was ik om een ​​aantal redenen beter voorbereid. Mijn vader ging failliet toen ik 18 was en als gevolg daarvan werd ik gedwongen om op andere manieren inkomen te genereren om mijn studie te betalen en mezelf te onderhouden en om relevante digitale vaardigheden te leren.

Lees thuiswerken voor beginners.

2. Online geld verdienen en online geld besparen.

Vanwege de pandemie en de lokale lockdowns zijn veel ondernemers gedwongen zich te concentreren op hoe ze online geld kunnen verdienen en geld kunnen besparen. Veel zelfstandige vrouwen en wereldwijd werkend vanuit huis deden dat al in de zogenaamde ‘kluseconomie’ sinds 2001, maar ook veel andere zelfstandige ondernemers zijn nu gedwongen om online businessmodellen en vooral online verdienmodellen te leren.

3) E-commerce.

Door de Covid-pandemie kopen steeds meer mensen online producten en diensten. En als gevolg daarvan hebben steeds meer corporates, starters, startups, scale-ups, MKB’s en lokale restaurants en winkels zich gewaagd aan eCommerce-businessmodellen en verdienmodellen.

Meer: Wat is de on-demand economie?, de online kluseconomie & het Starter Model Canvas

4) De virtuele organisatie: online groeien en schalen met ICT.

Grote bedrijven proberen al 30 jaar  om klein, Lean en Agile te worden met behulp van ICT. Slimme en succesvolle starters en bestaande ondernemers zijn erin geslaagd online te groeien en op te schalen en klein te blijven met hun organisatie. Hoe? Door een eigen virtuele organisatie te ontwikkelen en slimme ICT in te zetten.

Zzp’ers, startups en scale-ups zijn al klein. Hun ambitie is om klein, Lean & Agile te blijven met behulp van ICT.

5) Sales en marketingautomatisering.

Een van de manieren waarop slimme en succesvolle onafhankelijke bedrijfseigenaren, waaronder online freelancers, oprichters van startups en CEO’s van scaleups, erin zijn geslaagd om online te groeien en op te schalen, en klein te blijven is dankzij verkoop- en marketingautomatisering. Inclusief social media marketing en sales, social storytelling, webinars en andere ICT die je helpen om het aantal klanten dat je kunt bedienen uit te breiden en de juiste leads te bereiken zonder je organisatie te laten groeien in termen van aantal medewerkers en managementlagen.

6) Verschillende vormen van e-learning.

De e-learning-industrie is sinds het begin van de Corona-pandemie explosief gegroeid, zowel in de zakelijke als in de publieke sector. In de meeste gevallen is echter het enige dat tot nu is gedaan, is het online geven van de gebruikelijke hoorcolleges en daar worden de meeste studenten (en terecht) niet vrolijk van.

De echte revolutie in online leren zit echter heel ergens anders: in het ontwerp voor ondernemers van individuele blended learning-cursussen en virtuele on-demand leerprogramma’s in de niet-corporate online wereld van de online gig economy.

Het soort individuele on demand leeractiviteiten die ik zelf sinds 2011 en helemaal sinds het begin van de Corona-pandemie van uit huis volg. Iets wat ik tot op de dag van vandaag nog steeds 2-3 uur per dag doe. Niets groepsgewijs, niets ‘docent-gestuurd’. Gewoon on-demand leren met de cursist centraal.

7) Alles op aanvraag, ‘on-demand’

De belangrijkste digitale trend met een enorme impact op de organisarie, het businessmodel en vooral  het verdienmodel van ons allemaal is naar mijn mening nog steeds ‘alles op aanvraag’, ‘on demand‘.

Alles wat ik zelf doe als zzp’er met mijn virtuele eenmanszaak is nu dus ook ‘on-demand’. Of het nu on-demand consulting, on-demand learning, on-demand business en/of work/life coaching is of zelfs het schrijven van on-demand e-books is. Allemaal ‘on-demand’ and ‘just-in-time’ voor mijn klanten.

Conclusie. 

Als je al sinds het begin van de 21e eeuw naar digitale trends kijkt voor ondernemers die vanuit huis werken, dan zijn deze trends enorm versneld sinds het begin van de Coronacrisis. Waaronder de explosie van het gebruik van verschillende soorten online video waaronder korte video’s, ‘short video’s. ook wel ‘pitch videos’ genoemd.

En daarom heb ik me sinds het begin van die crisis geconcentreerd op het verwerven en perfectioneren van de relevante sociale- en digitale vaardigheden waaronder alles over het gebruik van online video in al deze verschillende digitale trends. En daarom help ik klanten waaronder mensen die mijn doe-het-zelf pakketten kopen om de juiste keuzes te maken met betrekking tot leren van de voor jou relevante digitale vaardigheden en de relevante sociale vaardigheden.

En dat is ook waarom op onze nieuwe site, www.tonydebree.online, elke post begint met een video of eigenlijk een online video is. Bekijk die nieuwe site die we aan het opbouwen zijn hier.

Tony de Bree werkte 26 jaar in de financiële dienstverlening, waaronder in corporate venturing en e-commerce en maakte met ups en downs de overstap van bankier naar ondernemer die vanuit huis werkte en online geld verdiende met zijn eigen ‘online plan b’ als ondernemer in deeltijd vanaf 2000 en als hybride ondernemer sinds 2011. Sinds het begin van de Covid-19 crisis helpt Tony zijn ‘virtuele eenmanszaak’ corporates, zzp’ers, startups en scaleups om te overleven en managers en medewerkers om de succesvolle transitie ‘van medewerker naar ondernemer’ te maken. Neem nu contact met hem op.


	

About the Author: Tony de Bree

Tony de Bree werkte 26 jaar in de financiële dienstverlening en maakte stap voor stap de transitie van manager naar succesvol ondernemer. Vanaf 2011 verdiende hij vanuit huis online geld met zijn ‘online plan b’ naast zijn vaste baan. In 2011 werd hij zelfstandig hybride ondernemer. Sinds het begin van de Covid-19 crisis helpt Tony corporates, startups, scaleups en ondernemingsraden 'on demand' om te overleven en te 'groeien zonder te groeien' in de betekeniseconomie.

You might like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Van: Tony de Bree

KOOP: 'Geld verdienen met jezelf. Begin voor jezelf, doe waar je goed in bent en bepaal je eigen toekomst': Ebook Bol, Luisterboek Bol (2.0), Ebook op MB, Luisterboek MB.nl (2.0)Boek MB.nl

error: Content is protected !!